6 Zasad skutecznej komunikacji w związku








Zasada nr 1.
Masz prawo poprosić swojego partnera o pomoc:
"Czy możesz pozmywać naczynia?"

Zasada nr 2.
Jeśli poprosisz o przysługę wyjaśnić powód, żeby partner zrozumiał dlaczego o to prosisz. 
Jest istotna różnica pomiędzy:

"Czy możesz pozmywać naczynia?" a "Czy możesz pozmywać naczynia, bo chciałabym ugotować obiad dla nas i nie jest to łatwe, gdy zlew jest pełny."

Zasada nr 3.
Masz prawo powiedzieć "NIE"
Możesz być zajęty i nie musisz pomagać partnerowi teraz zaraz. Jednak ważne jest żeby nie ignorować prośby i dać do zrozumienia, że się słyszało zapytanie:
"Słyszę Cię, ale jestem teraz zajęty, czytam raport.”

Zasada nr 4.
Jeśli powiesz "NIE" wyjaśnij, dlaczego.
Kochasz swojego partnera i nie chcesz, żeby czuł się ignorowany. Wyjaśnij, dlaczego nie możesz pomóc akurat teraz i kiedy możesz to zrobić:

"Słyszę cię, ale jestem teraz zajęty. Skończę za około 10 minut i wtedy pozmywam, ok?"

Zasada nr 5.
"JA" zamiast "Ty"
Kiedy mówisz "Ty" sprawiasz, że Twój partner może poczuć się winny. Obwinianie, często przynosi odmienny skutek i zamiast pomocy otrzymasz odparcie ataku:

Używanie komunikatu "JA" pomaga wyrazić to, co Ty czujesz, bez obwiniania. 
"Sprawiasz mi przykrość" zamień na "Jest mi przykro."


Zasada nr 6.
Jeśli nie możesz zrobić czegoś dzisiaj, wyraźnie to zakomunikuj i powiedz, kiedy to zrobisz
jutro rano, po południu czy wieczorem. 



                 


Marta Biczkowska, Psycholog, Seksuolog, Terapeuta Par metodą Gottmana

Comments

Popular Posts