13.7.13

Relaks - jak i po co





Relaks oznacza odpoczynek. Odpoczynek jest nam potrzebny, żeby nabrać sił i motywacji do dalszych działań. Przeciwieństwem relaksu jest stres i wypalenie. Dlatego zaniedbanie relaksu może prowadzić do negatywnych symptomów fizycznych i psychicznych.

Kiedy wyniki miedzy innymi: badań krwi, ciśnienia, rezonansu magnetycznego są w normie, to mamy prawdopodobnie do czynienia ze skutkami stresu.
Do objawów fizycznych zaliczamy bóle: głowy, mięsni ramion, pleców, brzucha, rąk bądź nóg. Często również pojawia się ścisk w gardle, trudności z oddychaniem, kołatanie serca i fale gorąca lub zimna.

Objawy psychologiczne to często obniżony poziom lub brak motywacji, uczucie zmęczenia, przytłoczenia, mogą pojawiać się problemy z koncentracją, trudność w doprowadzeniu zadań do końca i obniżony nastrój. Takich objawów nie należy bagatelizować, ponieważ nie leczone mogą prowadzić do poważnych problemów medycznych, depresji bądź stanów lękowych.

Relaks jest tak samo ważny jak dobry sen, zdrowy posiłek i czynności fizjologiczne. Może być w formie aktywnej poprzez sport, bądź pasywnej np. siedzenie w wygodnym fotelu i słuchanie ulubionej relaksującej muzyki.

Jak dbać o relaks:

  1. Zastanów się co Cię relaksuje:
- spokojna książka
- relaksująca muzyka
- obejrzenie spokojnego filmu, dobrego kabaretu,
- spokojna rozmowa
- spacer
- kilku minutowe ćwiczenie np. joga
- ćwiczenia na siłowni
- picie herbaty przed kominkiem
- wpatrywanie się w relaksujące obrazy
- odgłosy natury
- ćwiczenia oddechowe
- gorąca kąpiel
- gotowanie

Ważne jest żeby ta czynność pozwalała Ci oderwać się od codziennych problemów, w taki sposób żeby było to dla Ciebie przyjemne. Jeśli masz problem to postaraj się, albo go rozwiązać przed Twoim czasem relaksu, albo odłóż go na później.

  1. Twoje nastawienie:
Relaksujesz się po to, żeby odpocząć i nabrać sił do dalszego działania. Nie jest to strata czasu, tylko ważny proces który dostarczy Ci dalszej motywacji i pomoże lepiej koncertować na zadaniach.

  1. Ustal regularną parę dnia, kiedy będziesz się relaksować:
Np. rano lub wieczorem przed snem

  1. Zastanów się ile czasu możesz przeznaczyć na relaks:
- 1 minutę
- 5 minut
- 15 minut
- więcej

Tak naprawdę, nie jest ważne jak długo będziesz się relaksował. Istotna jest Twoja regularność i to, czy będzie Ci to sprawiało przyjemność. Tylko wtedy zaobserwujesz pozytywne skutki relaksu.

  1. Środowisko
zastanów się czy środowisko, w którym będziesz się relaksować jest sprzyjające np.
- czy dzieci, partner, współlokatorzy nie będą Ci przeszkadzać
- czy jest odpowiednia temperatura, nie za ciepło, ani nie za zimno
- czy jest Ci wygodnie (miejsce fotel, łóżko, kanapa)
- jeśli to siłownia, lub miejsce po za domem umil sobie czas na tyle ile potrafisz, przygotuj się do relaksu tak, żeby sprawił Ci przyjemność

  1. Dziennik
Co dziennie zapisuj co robiłeś podczas relaksu, jak się czułeś i co można ewentualnie udoskonalić następnym razem. Dziennik prowadź przez co najmniej dwa tygodnie. Zapiski pozwolą Ci na obserwowanie siebie i swojego zachowania. Często nie jesteśmy nauczeni relaksu, więc sami musimy zrozumieć co jest dla nas najlepsze. Czasem wydaje nam się, że np. czytanie książki jest relaksujące, ale może się okazać, że nie wiele nam to pomaga. Wtedy analizujemy dzienniczek i widzimy czarno na białym, że być może trzeba zmienić technikę relaksu, lub coś poprawić.



Data, godzina
Relaks
Jak się czułem 1-5,
1 = stres, 5 = relaks
Co można udoskonalić
27.03.13, 21:30
Gorąca kąpiel
4
Dodać muzykę














Relaks powinien stać się częścią Twojego trybu życia. To nie jest ćwiczenia tylko na najbliższy miesiąc. Jeśli chcesz zdrowo i przyjemnie żyć dbaj o odpoczynek. 


Marta Biczkowska, psycholog Dublin

No comments:

Post a Comment