Zdrowy seks - kilka rad


Kilka rad dla osoby dbającej o swoją seksualność

Można by w tym miejscu przytoczyć wskazania - pomocne w samodzielnym rozwijaniu własnej seksualności:
  1. Pracuj nad dyscypliną i odpowiedzialnością w zakresie realizowania zachowań seksualnych oraz form i okoliczności zaspokajania potrzeb seksualnych. 
  2. Kształtuj cierpliwość wobec siebie i swoich partnerów seksualnych. Seks jest delikatną sferą, zależną od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych.
  3. Jeśli go nie poganiać, ani nie tłumić odpowie często tym czym trzeba w swoim czasie. 
  4. Zaakceptuj siebie jako istotę seksualną, której indywidualnie wyrażająca się seksualność jest wartością. Daj sobie prawo do indywidualności w zakresie potrzeb, zachowań, zdolności dotyczących seksu. 
  5. Pracuj nad budowaniem granic związanych ze swoim ciałem i aktywnością seksualną. Ważnym elementem podniecenia seksualnego jest odsłanianie się w najodpowiedniejszych, akceptowanych przez ciebie okolicznościach. 
  6. Bądź w kontakcie ze sobą i innymi - wsłuchuj się w swoje potrzeby seksualne i uczucia związane z tym obszarem życia oraz komunikuj się w tej sprawie z innymi. 
  7. Pamiętaj że wiele rzeczy w czasie się zmienia, także sfera aktywności seksualnej. Często ważniejsze od wpływania na te zmiany jest ich poznanie. 
  8. Zgódź się na niedoskonałość ale także na możliwość poprawy w wielu obszarach swojego funkcjonowania seksualnego. Traktuj to jednak jako możliwość a nie obowiązek. 
  9. Zdobywaj wiedzę i umiejętności dotyczące własnej seksualności, seksualności kobiet i mężczyzn, seksualności twojego partnera.

Lista kryteriów zdrowego seksu wedlug Dr. Patrick Carnes:
  • wzmacnia poczucie osobistej godności; 
  • wyklucza wykorzystanie; 
  • pogłębia znaczenie życia; 
  • buduje podniecenie na odsłanianiu się i wrażliwości; 
  • pomaga czuć się dorosłym i odpowiedzialnym; 
  • rozszerza poczucie ja i integruje wewnętrznie; 
  • rozszerza poczucie rzeczywistości; 
  • opiera się na poczuciu bezpieczeństwa; 
  • jest odwzajemniany i intymny; 
  • oznacza branie wzajemnej odpowiedzialności za potrzeby; 
  • pomaga dźwigać inne sfery życia; 
  • zawiera zobowiązanie; 
  • stanowi ryzyko i wyzwanie; 
  • scala najbardziej autentyczne części osobowości; 
  • dopuszcza i akceptuje niedoskonałość.

Zdrowy seks związany jest z rozwijaniem szeregu zdolności, umiejętności, predyspozycji:
  • wzajemna troska - zdolność do troszczenia się o siebie, dawania i przyjmowania troski od innych; 
  • zmysłowość - świadomość doznań zmysłowych: ciepła, gęstości, kolorów, dźwięków, smaków, zapachów; 
  • poczucie siebie - zdolność poznawania i wyrażania uczuć, pragnień, potrzeb oraz sfer dyskomfortu; 
  • seksualność w związkach - zdolność do serdecznych i opiekuńczych nieerotycznych przyjaźni z ludźmi obojga płci; 
  • partnerstwo - unikalna bliskość z partnerem, która ma charakter erotyczny
    seksualność niegenitalna - korzystanie z możliwości pieszczot bez angażowania sfery genitalnej; 
  • seksualność genitalna - zdolność oddania się i zaniechania kontroli; 
  • seksualność duchowa - dzielenie się z partnerem i wspólne poszukiwanie duchowości w przeżyciach seksualnych.

Pułapki związane z instrumentalnym traktowaniem seksu:
  1. Seksualizowanie napięcia i konfliktów - stosowanie seksu do zmniejszania napięcia wywołanego nieseksualnymi potrzebami czy sytuacjami oraz uczenie się reagowania podnieceniem i gotowością seksualną w sytuacjach stresu. 
  2. Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez aktywność seksualną i nastawienie na osiąganie związanych z tym konkretnych osiągnięć głównie w zakresie atrakcyjności i sprawności. 
  3. Seksualizowanie potrzeb - używanie seksu jako ich zamiennika i substytutu: więzi, bliskości, wobec braku satysfakcji, braku opieki i troski. 
  4. Używanie seksu do wpływania na relacje z innymi poprzez uzyskiwanie nad nimi kontroli - manipulowanie zachowaniami i sytuacjami seksualnymi.
Kilka zabawnie brzmiących (choć zawierającymi przesłanie nie do zlekceważenia) rad zaczerpniętych z książeczki "Jak uniknąć seksu" Pameli Pettler i Amy Heckerling - o tym jak uniknąć nadmiernej przyjemności:
  • dla kobiet: - leż jak kłoda, nerwowo spinaj mięśnie wszędzie gdzie dotyka cię partner, spytaj: "czy to jeszcze nie koniec?", odbierz telefon, zastanawiaj się usilnie czy uda ci się tym razem osiągnąć orgazm, powiedz: lepiej mnie nie całuj, chyba zaczyna mi się zapalenie gardła; 
  • dla mężczyzn: - pogwizduj podczas gry wstępnej, spytaj: "jak długo się to już ciągnie?" oraz wyraź zdziwienie, że partnerce potrzeba na to aż tyle czasu, zastanów się czy to światło na pewno nie pada ci na czubek głowy, wsłuchaj się w siebie - co by było gdybyś tak dostał ataku serca?!
Fragment tekst pochodzi z artykułu napisanego przez Mgr Leszeka Kapler psychoterapeuty, specjalisty psychoterapii uzależnień, trenera i superwizora PTP.



Marta Biczkowska psycholog Dublin, 2014

No comments:

Post a Comment

Kobieca Seksualność - ciało, Warsztat Dublin

Seksuologia + Psychologia + Joga  Witaj,  Zapraszam na warsztat, który pozwoli Ci otworzyć się na Twoje piękno, siłę, energię...